Volume 19, Issue 73 (6-2020)                   QJCR 2020, 19(73): 59-98 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eslahi F, abolmaali alhoseini K, asgharnejad farid A, khalatbari J. An Investigation of Mindfulness-Based Metaphors in the Poems of Rumi. QJCR 2020; 19 (73) :59-98
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1303-en.html
olum o tahghighat azad university
Abstract:   (9126 Views)
Aim: Mindfulness, as a new therapy method, has its roots in the culture of the East. The aim of this study is to identify the cultural and mindfulness-based metaphors in the Rumi's Masnavi (three chapters of first book). Methods: The current research analyzes the content of the above-mentioned section of Masnavi. The sampling was targeted and 1027 metaphors were identified. The metaphors attributed to the 9 components of mindfulness were identified, and their abundance was also cosidered. MAXQDA coding software was used to analyze the extracted data. Findings: The investigations showed that the number of the metaphors in the first chapter was two times more than the second and third chapters. The metaphors related to the components of mindfulness according to the number were sorted as follows: the non-striving, trust (confidence), non-judging, generoslty (kindness), patience, acceptance and gratitude, beginner's mind and letting go. In other words, the non-striving and letting go were respectively used most and least frequently. The sub-components of surrender, non-fighting and silence were identified for the non-striving component. The sub-components of insight, inclusiveness, and non-comparing was distinguished for the non-judging component . In addition, based on the researched metaphors and the concept of mindfulness, four new components of awareful action, observation and describing, understand (empathy) and balance, as other components of mindfulness were also discovered. Conclusion: For the means of facilitating the conveyance of concepts, education and therapy with cognitive-based mindfulness, it is suggested that  therapists and counselors use the folk and cultural metaphors in the poems of Rumi.
Full-Text [PDF 1592 kb]   (12241 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2020/03/15 | Accepted: 2020/06/11 | Published: 2020/06/11

References
1. ابوالمعالی، خ. (1392). تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس. دو فصلنامه پژوهشی مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1. 102-83.
2. اعلمی نیا، م.؛ اسکندری، ح.؛ برجعلی، ا. (1393). آسیب شناسی روانی و رواندرمانی از دیدگاه مولانا: پیش فرضهای انسان شناسی، روان‌شناسی و روش شناسی. فصلنامه علمی پژوهش‌های مشاوره، 13 (51)، 42-4.
3. امان‌اللهی، ع.؛ کریم‌زاده نگاری، ع.؛ اصلانی، خ. (1394). نقش تعدیل کننده‌ی ذهن‌آگاهی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی -عاشقانه و کیفیت زناشویی. فصلنامه علمی پژوهش‌های مشاوره، 14 (53)، 25-5.
4. ایمان، م.؛ نوشادی، م. (1393). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3 (2)، 44-15.
5. بازیاری، ا. (1396). بررسی استعاره در مرزبان نامه بر اساس نظریه لیکاف و جانسون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سلمان فارسی کازرون.
6. بیگدیلو، م. (1397). بررسی اندیشه‌های مولوی در دیوان شمس بر اساس نظریه استعاره‌های شناختی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
7. پالایی، ح. (1395). استعاره از نگاه روان‌شناسی در اشعار حافظ، سعدی و مولانا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
8. پور محمدی، س.؛ باقری، ف. (1394). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر پردازش شناختی خودکار. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 11 (3)، 162-142.
9. توفیقی، ح. (1398). نقد و تحلیل استعاره‌های مفهومی و زرح واره تصویری در غزلیات مولوی. پایان‌نامه دکتری تخصصی، دانشگاه حکیم سبزواری.
10. حمیدیان، س.؛ امیدی، ع.؛ ابوالقاسمی، ر.؛ نظیری، ق.؛ موسوی نسب، م. (1395). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در ترکیب با دارودرمانی در مقایسه با دارودرمانی بر افسردگی و خشم بیماران مبتلا به اختلال افسرده خویی. مطالعات روان‌شناختی، 12 (3)، 102-83.
11. ذاکری، ا. (1396). استعاره مفهومی در اشعار سلمان هراتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیج فارس.
12. سعیداوی، ح. (1397). بررسی استعاره در اشعار نزار قربانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نوراستان خوزستان.
13. علیزاده فرد، س.؛ احدی، ح.؛ عشایری، ح.؛ اسکندری، ح. (1389). بررسی تأثیر کاربرد استعاره بر حافظه افراد دو زبانه. روان‌شناسی بالینی، 2 (6)، 83-73.
14. عیسی زادگان، علی؛ (1387). کاربرد استعاره ها در مشاوره و رواندرمانی، راهبرد و تدابیر. پژوهش های مشاوره، 7(26)، 105-75.
15. غیبی، ج. (1390).. بررسی مفاهیم روان‌شناختی در مثنوی معنوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
16. قاسم‌زاده، ح. (1391). استعاره و شناخت. تهران: انتشارات ارجمند.
17. کاویانی، ح.؛ حاتمی، ن.؛ شفیع آبادی، ع. (1387). اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زنذگی افراد افسرده (غیر بالینی). تازه‌های علوم‌شناختی، 10 (4)، 48-39.
18. محسنی، ن. (1397). از روان‌شناسی بین فرهنگی تا روان‌شناسی فرهنگی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، 4 (1)، 93-71.
19. مولوی، ج. (1375). مثنوی معنوی، بر اساس نسخه رینولد نیکلسون. تهران: انتشارات نشر افکار.
20. میرزایی، گ. (1393). تحلیل استعاره مفهومی در غزلیات شمس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
21. نصر اصفهانی، م.؛ شیری، ز. (1393). هفت شیوه رواندرمانی در مثنوی معنوی. پژوهش‌های ادب عرفانی، 8 (1)، 168-145.
22. نظری، م. (1393).. نقش تمثیل در داستانهای مثنوی معنوی. فنون ادبی، 6 (2)، 146-133.
23. نواح، ع.؛ فاضلی، ع.؛ رجایی، م.؛ مقتدایی، ف. (1395). سبک زندگی و مصرف فرهنگی. توسعه اجتماعی، 10 (3)، 28-7.
24. هاشمی، ز. (1389). نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون. مجله ادب پژوهی، 12. 139-120.
25. Aksoy, S,Tenik, A. (2002). The four principle of bioethics as found in 13 century Muslim scholar Mawlanas teachings. Actually of Medicin. Department Medical Ethics and History of Medicine, Harran University. [DOI:10.1186/1472-6939-3-4]
26. Barnhofer, T. h., Crane, C., Hargus, E., Amarasinghe, M., Winder, R. & Wiliams, J. M. G. (2009). 6Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for Chronic depression: A preliminary study. . .Behaviour Research and Therapy , 47 (5) , 366-373. [DOI:10.1016/j.brat.2009.01.019]
27. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being peresent: Mindfulness and its role in psychological Well-being. Journal of personality and social psychology , 84, (822-848). [DOI:10.1037/0022-3514.84.4.822]
28. Chiesa, A. & Serretti, A. (2009). Mindfulness based cognitive therapy for psychiatric disorder: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research , 187, (3) , 441-453. [DOI:10.1016/j.psychres.2010.08.011]
29. Emanuel, A. S., Updegraff, J. A., Kalmbach,A. D.; Ciesla, J. A. (2010). The role of Mindfulness facets in affective forecasting,. personality and Indivitual differenced , 49, (815-818). [DOI:10.1016/j.paid.2010.06.012]
30. Hsieh, Hsiu- Fang, Shanon, Sara E, (2005). Three Approaches to Content Analysis. Qualitativ Health Research. 15 (9). [DOI:10.1177/1049732305276687]
31. Hokmabadi, M. (2011). The strategies of Mowlana Jalaluddin Rumi (Mowlavi) in Teaching Cognitive Concepts As An Effective Strategy In Modern Educational Systems. Journal of Social and Behavioral Science , 30, 2185-2180. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.423]
32. Kabat-Zinn.J. (2003). Mindfulness-Based Interventioned in context: Past, peresent, and Future. 10, (144-156). [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
33. Kabat-Zinn.J. (2005). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness, 15th anniversary ed.
34. Kabat-zinn, J. (2012). Mindfulness 9 Attituddes center of mindfulness[video file]. Retrived from www. mindfulnessgruppen.se.
35. Lakoff, G. (2009). Metaphors linguists llive by. Paper in linguistics, 19 (2) , (287-313). [DOI:10.1080/08351818609389260]
36. Lakoff, G & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press .
37. Lakoff, G. (1986). Afigure of thought. Metaphor & symbolic activity, 1 (3) , (215-225). [DOI:10.1207/s15327868ms0103_4]
38. Lkoff, G & Turner, M. (1989). More than cool Reason: a field Guide to poetic metaohor.The university of Chicago. [DOI:10.7208/chicago/9780226470986.001.0001]
39. Luma, J. B & villatte, J. L. (2012). Mindfulness in the treatment of suicidal individuals. Cognitive and Behavioral Practice , 19, (265-276). [DOI:10.1016/j.cbpra.2010.12.003]
40. Mirdal, G. (2012). Mevlana Jalal-ad-Din Rumi AND mindfulness. Department of psychology university of Copenhagen KDenmark. Journal of Religion and Health , 51 (4) , 1202-1215. [DOI:10.1007/s10943-010-9430-z]
41. Morone, N. E, Greco, C. M & Weiner, D. K. (2008). Mindfulness meditation for the treatment of chronic low back pain in older adults: A randomized controlled pilot study. PAIN. 2008.; PAIN 134(3):, 310-319. [DOI:10.1016/j.pain.2007.04.038]
42. Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S. W., Singh, J., Singh, A. N. A. & Singh, A. D. A. (2011). Peer with intellectuall disabilities as a mindfulness-based anger and aggression management therapist. Research in Developmental Disabilities , 32 (6) , 2690-2696. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.06.003]
43. Stevenson, A. (2010). Cultural Issues in psychology: a student s handbook. . New York: Tylor & Francis group. [DOI:10.4324/9780203866726]
44. Varra, Alethea A.; Drossel, C, and Hayes, S. C. (2009). The use of Metaphor to Establish Acceptance and Mindfulness. DOI:10.1007/978-0-387-09593-6-8. [DOI:10.1007/978-0-387-09593-6_8]
45. Vollestad, J., Siversten , B. & Nielsen, G. H. (2011). Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trail. Behaviour Research and Therapy , 49 (4) , 281-288. [DOI:10.1016/j.brat.2011.01.007]
46. Witztum, E.; van der Hart, O., Friedman, B. (1988).The use of metaphors in psychotherapy. Journal of contemporary psychotherapy,18, (270-290). [DOI:10.1007/BF00946010]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research