tavakkoli M, taheri A, hariri P. Comparison of the effectiveness of adolescent-oriented mindfulness training and positive psychological interventions on self-esteem and sleep problems of female adolescents in Abadeh. QJCR 2024; 23 (90) : 4
URL:
http://irancounseling.ir/journal/article-1-1868-fa.html
(نویسنده مسئول)، دکتری مشاوره، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان، ایران. . ali.taheri9518@yahoo.com
چکیده: (1190 مشاهده)
هدف: از انجام پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور و مداخلات روانشناسی مثبتنگر بر عزتنفس و مشکلات خواب نوجوانان دختر شهر آباده بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل شهر آباده بودند که 45 نفر از آنها با نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور؛ مداخلات روانشناسی مثبتنگر و کنترل) گماشته شدند. ابزار سنجش دو پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت و کیفیتخواب پیتزبورگ بود.
یافتهها: رابطه بین پیشآزمون با پسآزمون در نمرات عزتنفس و مشکلات خواب معنادار شد (05/0>p). سایر یافتهها نشان داد اثر اصلی گروه معنادار است که نشان میدهد عزتنفس و مشکلات خواب در مرحله پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری دارند (001/0=P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور و مداخلات روانشناسی مثبتنگر باعث افزایش عزتنفس و کاهش مشکلات خواب نوجوانان دختر میشوند. همچنین مداخله ذهنآگاهی نسبت به مداخله رواندرمانی مثبتنگر تأثیر بیشتری بر افزایش عزتنفس و کاهش مشکلات خواب نوجوانان دختر داشت
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مشاوره مدرسه دریافت: 1401/12/11 | پذیرش: 1402/7/10 | انتشار: 1403/5/18