دوره 22، شماره 88 - ( 10-1402 )                   جلد 22 شماره 88 صفحات 105-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzaei E, keshavarz moghadam E, asgari E, mirzaei M. The The experience of cultural globalization and the consumption of western clothing)Case study: female undergraduate students of Shiraz University(. QJCR 2023; 22 (88) : 4
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-2006-fa.html
میرزائی عزت اله، کشاورز مقدم الهام، عسگری احسان، میرزایی مهدی. تجربه جهانی‌شدن فرهنگی و مصرف پوشش غربی (مطالعه موردی: دانشجویان دختر مقطع‌کارشناسی دانشگاه شیراز). پژوهش های مشاوره. 1402; 22 (88) :80-105

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-2006-fa.html


. (نویسنده مسئول)، دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، استادیار، گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. e.mirzaei@atu.ac.ir
چکیده:   (300 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی تجربه جهانی‌شدن فرهنگی(بر اساس معرّف‌های سه‌گانه‌ی استفاده از موسیقی خارجی، استفاده از رسانه‌ی خارجی و فردگرایی) و مصرف پوشش غربی انجام شد. روش: نوع پژوهش توصیفی و روش نیز پیمایش بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 02-1401 بود که به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی(خوشه‌ای چندمرحله‌ای) تعداد 384 نفر از آنها در دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم‌اجتماعی و ادبیات و علوم انسانی به سیاهه جهانی‌شدن فرهنگی میرزایی(1400) پاسخ دادند. یافته‌ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان گفت بین استفاده از موسیقی خارجی و مصرف پوشش غربی رابطه‌ی مثبت و معنی‌‌دار با شدّت متوسط(B=0.459)، بین استفاده از رسانه‌‌ خارجی و مصرف پوشش غربی رابطه‌ی مثبت و معنی‌‌دار با شدّت متوسط(B=0.563) و در نهایت، بین فردگرایی و مصرف پوشش غربی نیز رابطه‌ی مثبت و معنی‌‌دار با شدّت نسبتاً بالا(B=0.667) وجود داشت. بعلاوه نتایج نشان داد که سه متغیر ِاستفاده از موسیقی خارجی، استفاده از ‌رسانه خارجی و فردگرایی(به عنوان معرّف‌های جهانی‌شدن فرهنگی) توانسته‌اند حدود 52 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته(مصرف پوشش غربی) را تبیین و پیش‌بینی نمایند. نتیجه‌گیری: با توجّه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران فرهنگی ضمن اتخاذ تمهیدات لازم به منظور ارتقای سواد رسانه‌ای جوانان، نسبت به بازنمایی علائق و سلائق نسل جوان در برنامه‌های شبکه‌های داخلی، گونه‌ای تعدیل زمینه‌ای در راستای بهره‌گیری از شبکه‌های ماهواره‌ای صورت دهند، همچنین در راستای جلوگیری از نفوذ عناصر ناهمگن فرهنگی، سرمایه‌گذاری لازم در جهت تولیدات موسیقی خوب متناسب با سلیقه‌ی جوانان اعمال شود و در نهایت در زمینه‌ی لباس‌های اسلامی- ایرانی، گونه‌ای از طراحی‌های جدید و متنوع مطابق با سلیقه‌ی بانوان مطمح نظر قرارگیرد.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 1497 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده
دریافت: 1402/9/22 | پذیرش: 1403/1/24 | انتشار: 1403/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research