Volume 18, Issue 72 (3-2020)                   QJCR 2020, 18(72): 30-65 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari S, Farahbakhsh K, Naeimi E. The comparison between parents knowledge with and without a college education about the types of child abuse. QJCR 2020; 18 (72) :30-65
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-637-en.html
Allameh Tabatabae
Abstract:   (8604 Views)

Aim: Child abuse is one of the problems facing humanity. Families must be trained to distinguish the differences between parenting attitudes with harmful attitudes about children. This study aimed to investigate the comparison and recognition of parents with and without a college education about a variety of child abuse. Methods: This was a qualitative study based on semi-structured interviews and the research population included 28 people (parents) with and without college education which were selected through purposive sampling. Results: parental knowledge about the type of child abuse (physical, emotional, sexual, and neglect) were examined in two different tables and in two groups with and without a college education and also knowledge and awareness of the risk factors and the consequences of child abuse provided in separate tables by considering college education and concepts and the main expressions is classified using open axial and selective coding. Findings: Based on conducted interviews, the recognition of physical abuse in both groups with and without a college education is equally high, but with the exception that the parental knowledge about the scope of types of child abuse is more in the group with college education  than the other group. In this study, parents without a college education in their parenting methods relied considerably  on physical abuse. Also knowledge of emotional abuse is high in parents with a college education, but there is awareness of emotional neglect among parents with a university education due to their education and employment. There is knowledge about sexual harassment in both groups with the exception that the information and awareness of sexual harassment among parents with a college education is much higher. Another significant point in this research was emotional neglect, due to preoccupation of parents with the virtual world in today's age. Conclusions: It may be concluded that the factor of education can be effective in recognition of types of child abuse. One interesting point was that most college-educated parents used third-person in their sentences, such that it appeared these parents did not use abusive behaviors in their parenting, but are aware of what constitutes abusive behavior for other parents, or they intelligently resisted self-disclosing. On the other hand, majority of parents without college education seemed to use sentences that pointed to their own behaviors and reactions in relation to their children, showing less resistance, talking more about their objective and personal experiences.
 

Full-Text [PDF 892 kb]   (12864 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: General
Received: 2017/07/17 | Accepted: 2019/10/1 | Published: 2020/03/22

References
1.  ابوالقاسمی، ع، رضایی جمالویی، ح، حرفتی، ر. (۱۳۹۰). ارتباط بین نارسایی هیجانی، کودک‌آزاری و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی. اندیشه‌های نوین تربیتی. دانشکدۀ تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا. دورۀ ۷، شماره ۳.
2.  ابهری، م. (۱۳۹۰). ۸۵ درصد کودک‌آزاری‌ها توسط والدین معتاد انجام می‌شود. تا سلامتی. تاریخ انتشار (۱۱/۲/۱۳۹۰).www.tasalamat.com.
3.  استادیان، ن. (۱۳۹۴). کودک‌آزاری در ایران. نخستین کنگره بین‌المللی حقوق ایران. تهران. مرکز همایش‌های توسعه ایران.
4.  اسد بیگی، ح. (۱۳۹۴). «حقایق تلخ درباره کودک‌آزاری در ایران، پیشخوان روزنامه اقتصاد ایران» روزنامه خبری آفتاب ۹/۴/۹۴ / شماره ۴۳۶۵. حقوق کودک، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5.  اسداللهی، ع. (۱۳۸۴). بررسی عوامل بروز جرم در زنان سرپرست خانوار زندان‌های خوزستان، اهواز، مرکز آموزش منطقه ۳ زندان‌های کشور.
6.  امین‌زاده، م. (۱۳۹۳). مسائل جنسی کودکان (تعلیم و تربیت فرزندان). تهران: نشر قطره.
7.  پاک، آ. (۱۳۸۴). بهمنی در حال سقوط (نگاهی به پدیدۀ کودک‌آزاری). گزارش، شمارۀ ۱۶۸، آبان ماه، ۵۵.
8.  پدرام، ط و عرفانی، و. (۱۳۹۴). بررسی و شناخت پدیدۀ کودک‌آزاری در ایران. دومین کنفرانس بین‌المللی. پژوهش‌های نوین در علوم انسانی.
9.  پیوندی، غ. (۱۳۹۰). حقوق کودک، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
10.  جاهد، م.ع. (۱۳۸۷). بررسی پدیده کودک‌آزاری ازنظر جرم‌شناسی و حقوقی. ماهنامه دادرسی ۱۳۸۷ (حقوق و جزا و جرم شناسی) شماره ۶۹، سال ۱۲.
11.  جعفریان یسار، ح و جعفریان یسار، ف. (۱۳۹۴). مطالعه برخی عوامل مؤثر بر کودک‌آزاری از سوی والدین (مطالعه موردی دانش‌آموزان پسر دورۀ ابتدایی ناحیۀ ۲ قم). مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
12.  حسامی، ف. (۱۳۹۳). اگر فرزند شما.../ تهران: انتشارات اژدهای طلایی.
13.  خسروانی، ف. ؛ ملک پور، م. ؛ عبادی، اح و حریری، م. (۱۳۹۱). مقایسه انواع کودک‌آزاری در افراد معتاد و عادی. فصلنامۀ علمی _ پژوهشی. رفاه اجتماعی، سال ۱۳، شمارۀ ۸.
14.  خوشابی، ک. (۱۳۹۳). شیوع کودک‌آزاری در جوامع مختلف (بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۱۳۸۰ بر روی حدود سه هزار مراجعه‌کننده تخصصی فوریت‌های پزشکی اطفال در تهران). www.raskhoon.net.
15.  درخشانپور، ف. ؛ حاجبی، ا و پناغی، ل. (۱۳۹۳). عوامل خطر کودک‌آزاری: مطالعه‌ای در واحد حمایت‌های روانی و اجتماعی کودک و خانواده در بیمارستان کودکان شهر بندرعباس. مجلۀ اصول بهداشت روانی، سال ۱۶.
16.  رحیمی موقر، آ. (۱۳۸۲). بررسی شیوع کودک‌آزاری در دو منطقه تهران، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، سال دو شماره ۷، ص ۱۶۱ ـ ۱۴۱.
17.  زره‌پوش، ص. ؛ کبریایی زاده، ج. ؛ ربیعی، م و صادقی، ا. ح. (۱۳۹۱). مقایسه کودک‌آزاری در بیماران مبتلابه اختلال وابستگی به مواد و افراد غیر وابسته در شهر اصفهان. علمی _ پژوهشی. تحقیقات علوم رفتاری، دوره ۱۰، شماره ۲.
18.  سیفی، ا. (۱۳۸۹). بررسی رابطه سابقه کودک‌آزاری با سلامت روانی در بزرگ‌سالی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی _ گروه روان‌شناسی اردبیل.
19.  شعاع کاظمی، م.، مؤمنی جاوید م. (۱۳۹۲). آسیب‌های اجتماعی (نوپدید) با تأکید بر تئوری‌های زیر بنایی و راهکارهای مقابله‌ای. تهران: انتشارات آوای نور.
20.  صحبائی، ف. ؛ دواچی، ا و نجفی، ز. (۱۳۸۵). بررسی رابطه عوامل خانوادگی، روانی و اجتماعی با کودک‌آزاری در دبستان‌ها دولتی دخترانه. مجلۀ علوم پزشکی دانشگاه آزاد، دورۀ ۱۶، شمارۀ ۱.
21.  طارمی، م. (۱۳۸۸). علت شناسی پدیدۀ کودک‌آزاری. هفته‌نامۀ پگاه حوزه، شمارۀ ۲۵۲، فرودین.
22.  طرح‌واره درمانی. (۱۳۹۴). حمیدپور، ح (مترجم). (جفری، یانگ؛ کلوسکو، ژانت؛ وویشار).تهران: انتشارات ارجمند.
23.  عامری، ف. ؛ فرودنیا، ف و میری، س. (۱۳۸۲). بررسی شیوع کودک‌آزاری در دانش‌آموزان دبیرستان شهر بم. مجلۀ علوم پزشکی _ پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کودکان.
24.  عنایت، م و یعقوبی دوست، م. (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین تعارض زناشویی با خشونت خانوادگی نسبت به دختران. فصلنامۀ علمی _ پژوهشی زن و جامعه، سال سوم، شمارۀ ۳.
25.  قربانی. م (مترجم). (۱۳۸۷). فرزند پروری بی‌دغدغه. (هسلم.د.). تهران: نتشارات رشد.
26.  گلدوزیان، ا. (۱۳۹۲) محشای قانونی مجازات اسلامی ایران. تهران: انتشارات مجد.
27.  محمدخانی، پ. ؛ محمدی، م.ر. ؛ نظری، م.ع و صلواتی، م. (۱۳۷۹). مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان آزاردیده در دانش‌آموزان پسر با مقطع راهنمایی شهر تهران.
28.  محمدی، س.ی (مترجم). (۱۳۹۳). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (انجمن روان‌پزشکی آمریکا DSM5)، ویراست پنجم. تهران: نشر روان.
29.  مدنی، س. (۱۳۸۳). کودک‌آزاری در ایران. تهران: نشر اکنون.
30.  مصوب مجمع عمومی ملل متحد (۲۰۰۰) و لازم‌الاجرا شده از ۱۲ فوریه (۲۰۰۲). پیمان‌نامه حقوق کودک مصوب ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
31.  معظمی، ش. (۱۳۹۲). بزهکاری کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات دادگستری.
32.  ملکشاهی، ف و فرهادی، ع. (۱۳۹۲). شیوع کودک‌آزاری در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی خرم‌آباد. فصلنامۀ علمی _ پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دورۀ پانزدهم، شمارۀ ۵.
33.  مهرآذرصابر، م و زینعلی، ش. (۱۳۹۳). کودک‌آزاری والدین و شرارت کودکان با تأکید بر آسیب‌های اجتماعی. کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری.
34.  میکاییلی، ن و زمانلو، خ. (۱۳۹۱). بررسی میزان شیوع کودک‌آزاری و نیز پیش‌بینی آن از طریق بررسی افسردگی. اضطراب والدین، سبک‌های دل‌بستگی و سلامت روانی نوجوانان پسر آنان. فصلنامۀ روان‌شناسی افراد استثنایی، شمارۀ ۵، سال دوم.
35.  نقوی، ا. ؛ فاتحی زاده، م و عابدی، م. ر. (۱۳۸۳). بررسی پیامدهای کودک‌آزاری بر شخصیت دختران نوجوان. پژوهش زنان. دوره ۲. شماره ۳.
36.  ویزه، ا. ؛ مرادی، ش. ؛ فدایی، ز و حبیبی عسگرآبادی، م. (۱۳۸۷). بررسی مقایسه‌ای شیوع کودک‌آزاری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه برحسب جنس، مقطع تحصیلی و سابقه طلاق در خانواده. فصلنامۀ خانواده پژوهی. سال چهارم، شمارۀ ۱۴، تابستان.
37.  Batolmew, N.G. (2000). Charcterstics of women with sexual abuse histories who enter Methadone treatment. Texas Christian university, Available at www.proquest.umi.com.
38.  Bentte, D.S., Sallivan, M.W. & Lewis, M. (2010). Neglect children shame proneness and depressive symptoms. Child Maltreatment, 15: 305-314. [DOI:10.1177/1077559510379634]
39.  Brodsky, B. (2001). The relationship of childhood abuse to imulsivity and suicidal behavior in adult with major depression. The Amircan jornal of psychiatry. Vol: 158, pp: 1871-1877. [DOI:10.1176/appi.ajp.158.11.1871]
40.  Child Welfare (information getway). (2016). What is child abuse and neglect? Recognizing the sign and symptoms. http/ www.childwelfare.gov/ pubs/ factsheets/ ques.cfm.
41.  Kendall-Tackett, K.A. & Eckenrode, J. (1996). The effect of neglect on acadamic achievement and dicipinary problem: a developmental perspective: Achild abuse negl, 20 (3), 167-169. [DOI:10.1016/S0145-2134(95)00139-5]
42.  Thompson, M.P, Kingree, J.B. & Desais, S. (2004). Gender difference in long-term health consequence of physical abuse of children data from nationally represintive survey. Amircan Journal Of Public Health.94 (4), 599-604. [DOI:10.2105/AJPH.94.4.599]
43.  Widom, C. S., Czaja, S., & Dutton, M. A. (2014). Child abuse and neglect and intimate partner violence victimization and perpetration: A prospective investigation. Child Abuse and Neglect, 38, 650-663. [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.11.004]
44. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.11.004 [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.11.004]
45.  World Health Organization. (2014). Avenue Appia 201211 Geneva 27SwitzerlandTel +41-22-791-2064Fax +41227914332;
46. www.who.int/violence_injury_preventionviolenceprevention@who.nt.
47.  World Health Organization (WHO) and international society forprevention of child abuse and neglect (ISPCAN). (2011). Preventing child maltreatment: a guid to taking and generating evidence. Availbale from http: whqliboc.who. int/ publication /9241594365, eng.pdf.
48.  Batolmew, N.G. (2000). Charcterstics of women with sexual abuse histories who enter Methadone treatment. Texas Christian university, Available at www.proquest.umi.com.
49.  Bentte, D.S., Sallivan, M.W. & Lewis, M. (2010). Neglect children shame proneness and depressive symptoms. Child Maltreatment, 15: 305-314. [DOI:10.1177/1077559510379634]
50.  Brodsky, B. (2001). The relationship of childhood abuse to imulsivity and suicidal behavior in adult with major depression. The Amircan jornal of psychiatry. Vol: 158, pp: 1871-1877. [DOI:10.1176/appi.ajp.158.11.1871]
51.  Child Welfare (information getway). (2016). What is child abuse and neglect? Recognizing the sign and symptoms. http/ www.childwelfare.gov/ pubs/ factsheets/ ques.cfm.
52.  Kendall-Tackett, K.A. & Eckenrode, J. (1996). The effect of neglect on acadamic achievement and dicipinary problem: a developmental perspective: Achild abuse negl, 20 (3), 167-169. [DOI:10.1016/S0145-2134(95)00139-5]
53.  Thompson, M.P, Kingree, J.B. & Desais, S. (2004). Gender difference in long-term health consequence of physical abuse of children data from nationally represintive survey. Amircan Journal Of Public Health.94 (4), 599-604. [DOI:10.2105/AJPH.94.4.599]
54.  Widom, C. S., Czaja, S., & Dutton, M. A. (2014). Child abuse and neglect and intimate partner violence victimization and perpetration: A prospective investigation. Child Abuse and Neglect, 38, 650-663. [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.11.004]
55. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.11.004 [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.11.004]
56.  World Health Organization. (2014). Avenue Appia 201211 Geneva 27SwitzerlandTel +41-22-791-2064Fax +41227914332;
57. www.who.int/violence_injury_preventionviolenceprevention@who.nt.
58.  World Health Organization (WHO) and international society forprevention of child abuse and neglect (ISPCAN). (2011). Preventing child maltreatment: a guid to taking and generating evidence. Availbale from http: whqliboc.who. int/ publication /9241594365, eng.pdf.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research