دوره 18، شماره 70 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 70 صفحات 178-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solgi M, Heidari H, Saleh Sadaghpour B, Aghapour E. Investigating the Relationship between National Dimension of Individual Identity and Individual Differentiation by Communicating Communicative Mediation and Social Identity Cycle. QJCR 2019; 18 (70) :161-178
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-869-fa.html
سلگی محمد، حیدری حسین، صالح صدق پور بهرام، آقاپور احسان. بررسی رابطه بین بعد ملی هویت فردی و تمایزیافتگی فردی با میانجیگری ارتباطات جمعی و چرخه هویت اجتماعی. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (70) :161-178

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-869-fa.html


جهاددانشگاهی
چکیده:   (7364 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر به هدف بررسی تاثیر بعد ملی گرایی  بر میزان تمایز یافتگی فردی با واسطه گری ارتباطات جمعی و هویت اجتماعی می پردازیم.  روش تحقیق: در  این مطالعه از روش همبستگی، از نوع مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری این طرح شامل کلیه شهروندان بالای 15 سال مراکز استان‏های کشور بر اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 می باشد. برای تعیین جمعیت نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. حجم نمونه نهایی با توجه به محاسبات انجام شده 1300 نمونه  انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته می باشد. و برای تجزیه و تحلیل نتایج از مدل تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها: براساس نتایج این مطالعه، بین بعد ملی گرایی هویت و هویت فردی  در مجموع مدل، رابطه مستقیم  و مثبت وجود دارد، بدین معنی که هرچقدر بعد ملی گرایی هویت افزایش می یابد میزان تمایز یافتگی فردی هم افزایش پیدا می کند و برعکس. همچنین براساس نتایج حاصل از بررسی مورد نظر نشان می دهد که تمایز یافتگی هویت فردی به طور مستقیم و منفی از بعد سنت گرایی هویت با ضریب استاندارد (087/0-)، بعد ملی هویت بصورت مستقیم و منفی  با ضریب استاندارد(096/0-)، متغیر بعد مذهبی هویت بصورت مستقیم و مثبت با ضریب استاندارد (166/0)، متغیر بعد قومی هویت بصورت مستقیم و مثبت  با ضریب استاندارد (776/0)  تاثیر می پذیرد. هویت فردی همچنین به طور غیرمستقیم و از طریق متغیرهای بعد ملی هویت، بعد مذهبی هویت و ارتباطات جمعی تحث تاثیر می باشد. نتیجه گیری: مدل ارائه شده از متغیر بعد ملی هویت، کفایت دارد، اما درباره بقیه متغیرها از جمله ارتباطات جمعی، سنت گرایی، بعد قومی هویت و بعد مذهبی هویت مدل تحقیق قابل گسترش می باشد.
متن کامل [PDF 880 kb]   (16874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/3/11 | پذیرش: 1398/8/18 | انتشار: 1398/8/18

فهرست منابع
1.  افروغ، ع. احمدلو، ح. (1381). رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی. ‌سال 4. شماره 11. صص 143-109.
2.  برجعلی، ز. خسروی، ز. پورشهریاری، م. (1392). نقش جهت‌گیری مذهبی در ساختار هویت فردی. فصلنامه روان شناسی و دین. دوره 6. شماره 3. صص 97 -108.
3.  جلیلی، ع. ارجمندی، م. (1394). بررسی نقش دین در هویت انسان. دومین کنگره بین‌المللی تفکر و پژوهش دینی. 16 مهر 1394. https://www.civilica.com/Paper-CONFIR02-CONFIR02_007.html
4.  چلبی، م. (1378)، میزگرد وفاق اجتماعی، فصلنامه مطالعات ملی. سال نخست. زمستان 1378 و بهار. صص 12-1.
5.  حیدری، ح. شاوردی، ت. (1392). شبکه‌های اجتماعی مجازی و قومیت؛ فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌رو. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. سال 20 .شماره 76. صص 64-37.
6.  رحیمی‌نژاد، ع. (1379). بررسی تحولی هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان کارشناسی. رساله دکتری روان‌شناسی. دانشگاه تربیت‌مدرس.
7.  سلگی، م. (1389). سنجش ابعاد و مؤلفه‌های هویت فردی و اجتماعی و تأثیر آنها بر انسجام هویت ملی دانشجویان دانشگاههای تهران، به منظور ارائه یک مدل روابط ساختاری، پایان نامه دوره دکتراروانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
8.  نیازی م. کارکنان نصرآبادی، م. (1386). تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان. فصلنامه مطالعات ملی. سال8. شماره3. صص 80-55.
9.  Blasi, A. (2004). Neither personality nor cognition: An alternative approach to the nature of the self. In C. Lightfoot, C.Lalonde, & M. Chandler (Eds.), Changing conceptions of psychological life (pp. 3-25). Mahwah, NJ: Erlbaum.
10.  Brittian, A. S., & Spencer, M. B. (2012). Assessing the relationship between ethnic and religious identity among and between diverse American youth. In A. E. A. Warren, R. M. Lerner, & E. Phelps (Eds.), Thriving and spirituality among youth: Research perspectives and future possibilities (pp. 205-230). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9781118092699.ch10]
11.  Davis III, R. F., & Kiang, L. (2016). Religious identity, religious participation, and psychological well-being in Asian American adolescents. Journal of youth and adolescence, 45(3), 532-546. [DOI:10.1007/s10964-015-0350-9]
12.  Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. Oxford, England: Norton & Co.
13.  Furrow, J. L., King, P. E., & White, K. (2004). Religion and positive youth development: Identity, meaning, and prosocial concerns. Applied Developmental Science, 8(1), 17-26. Doi: [DOI:10.1207/S1532480XADS0801_3]
14. 1207/S1532480XADS0801_3 [DOI:10.1207/S1532480XADS0801_3]
15.  Guibernau, M. (2001). Globalization and the nation-state. Understanding nationalism, 242-268.
16.  Hardy, S. A., Nadal, A. R., & Schwartz, S. J. (2017). The integration of personal identity, religious identity, and moral identity in emerging adulthood. Identity, 17(2), 96-107. [DOI:10.1080/15283488.2017.1305905]
17.  Isajiw, W. (1990). Ethnic-Identity retention. En R. Breton, Ethnic identity and equality: Varieties of experience in a Canadian city.
18.  Jenkins, R. (2014). Social identity. Routledge. [DOI:10.4324/9781315887104]
19.  Jenkins, Richard. Social identity. Routledge, 2014. [DOI:10.4324/9781315887104]
20.  King, P. E. (2003). Religion and identity: The role of ideological, social, and spiritual contexts. Applied Developmental Science, 7(3), 197-204. Doi: 10.1207/S1532480XADS0703_11 [DOI:10.1207/S1532480XADS0703_11]
21.  Marcia, J. E. (1987). The identity status approach to the study of ego identity development. In T. Honess & K. Yardley (Eds.), Self and identity: Perspectives across the lifespan (pp. 161-171). New York, NY, US: Routledge.
22.  Marcia, J. E. (1989). Identity diffusion differentiated. Psychological development: Perspectives across the life-span, 123137.
23.  Moshman, D. (2011). Adolescent rationality and development: Cognition, morality, and identity (3rd Ed.). New York, NY: Psychology Press. [DOI:10.4324/9780203835111]
24.  Nelson, J. M. (2009). Psychology, religion, and spirituality. New York, NY: Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-0-387-87573-6]
25.  Schwartz, S. J., Luyckx, K., & Vignoles, V. L. (Eds.). (2011). Handbook of identity theory and research. New York, NY: Springer. [DOI:10.1007/978-1-4419-7988-9]
26.  Schwartz, S. J., Unger, J. B., Meca, A., Lorenzo-Blanco, E. I., Baezconde-Barganati, L., Cano, M. A., Pattarroyo, M. (2016). Personal identity development in Hispanic immigrant adolescents: Links with positive psychological functioning, depressive symptoms, and externalizing problems. Journal of Youth and Adolescence, Advance online publication. Doi: 10.1007/s10964-016-0615-y [DOI:10.1007/s10964-016-0615-y]
27.  Seol, K. O., & Lee, R. M. (2012). The effects of religious socialization and religious identity on psychosocial functioning in Korean American adolescents from immigrant families. Journal of Family Psychology, 26(3), 371-380. Doi: 10.1037/a0028199 [DOI:10.1037/a0028199]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research