دوره 18، شماره 70 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 70 صفحات 129-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasiri G, najafi M, Talepasand S, MAKVAND HOSSEINI S. Comparison the effectiveness of positive psychotherapy and cognitive behavioral therapy on psychological well-being and depression in adolescents with depression. QJCR 2019; 18 (70) :105-129
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1002-fa.html
نصیری تاکامی غلامرضا، نجفی محمود، طالع پسند سیاوش، مکوند حسینی شاهرخ. مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر و درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و افسردگی در نوجوانان با علائم افسردگی. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (70) :105-129

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1002-fa.html


دانشگاه سمنان
چکیده:   (10084 مشاهده)
هدف :  هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی روان درمانی مثبت نگر و درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی و افسردگی در نوجوانان با علائم افسرده بود. روش:  این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل نوجوانانی بود که در 6 ماه اول سال ۱۳۹۶ به مراکز مشاوره و روانشناسی و کلینیک های روانپزشکی در ساری مراجعه کرده بودند که از میان آنها ، 51 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش  و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش روان درمانی مثبت طی ۱۰ جلسه  هفته ای یک جلسه ۹۰ دقیقه ای و گروه آزمایشی درمان شناختی رفتاری طی ۸ جلسه  هفته ای یک جلسه ۹۰ دقیقه ای، به صورت گروهی تحت درمان قرار گرفتند. پرسشنامه افسردگی کواکس و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف پیش از آغاز درمان و پایان جلسات درمان به طور گروهی اجرا گردید. گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که روان‌درمانی مثبت‌نگر و درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی روانشناختی تاثیر معنی دار داشته است. اما اثربخشی روان درمانی مثبت نگر در افزایش بهزیستی بیشتر از درمان شناختی رفتاری بود. همچنین در بررسی دو رویکرد درمانی بر افسردگی تفاوت معنی داری بین دو گروه مداخله و گروه گواه وجود داشت. در حالیکه هردو رویکرد درمانی به یک اندازه در کاهش افسردگی موثر بودند. نتیجه گیری: دو مدل درمانی روان درمانی مثبت نگر و درمان شناختی رفتاری به دلیل تاکید بر جنبه های مختلف روانشناختی و همچنین یکسری مولفه های مشترک درمانی در کاهش افسردگی موثر بودند. از طرفی روان درمانی مثبت نگر در مقایسه با درمان شناختی رفتاری در افزایش بهزیستی موثرتر بود. بنابراین روان درمانی مثبت نگر می‌تواند به عنوان یکی از مداخلات بالینی مورد استفاده متخصصان و مشاوران مدارس قرار گیرد.
متن کامل [PDF 841 kb]   (12108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/10/3 | پذیرش: 1398/8/18 | انتشار: 1398/8/18

فهرست منابع
1.  استوار، ص.، رضویه، ا. (1392). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران . روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 3(12)، 78-69.
2.  براتی سده، ف. (1388). اثر بخشی مداخلات روا‌‌ن‌شناسی مثبت‌گرا جهت افزایش نشاط ، خشنودی از زندگی، معناداری زندگی و کاهش افسردگی. پایان نامه دکتری روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
3.  بیابانگرد، ا. (1376). روا‌ن‌شناسی نوجوانان. چاپ اول. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
4.  بیانی، ع. ا.، محمدکوچکی، ع.، بیانی، ع. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران،14(2)، 151-146.
5.  خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتح‌آبادی، ج.، مظاهری، م.، شکری، ا. (۱۳۹۳). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان سنجی فرم کوتاه (۱۸ سوالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار، 8 (32 )، 36-27.
6.  خدابخش، ر.، خسروی، ز.، شاهنگیان، ش. (۱۳۹۴) .تاثیر روان درمانی مثبت نگر بر علائم افسردگی و توانمندی‌های منشی در بیماران مبتلا به سرطان. پژوهشنامه روا‌ن‌شناسی مثبت، 1(1)، 50-35.
7.  دهشیری، غ.، نجفی، م.، شیخی، م.، حبیبی عسگرآباد، م. ( ۱۳۸۸). بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). فصلنامه خانواده پژوهی، 5(2)، 177 -159.
8.  دیوید، م .، ک.، کریستوفر، ف. (1997). درمان های شناختی رفتاری . ترجمه حسین کاویانی (1386). چاپ اول. تهران: انتشارات مهر کاویان.
9.  رجبی، غ.، شمعونی، ش.، امان الهی، ع. (1397). تأثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دختران نوجوان. مجله مطالعات روا‌ن‌شناسی تربیتی، 15(29)، 148-125.
10.  رجبی، غ.، عطاری، ی. (1383).تحلیل عامل سئوال‌های پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان. تازه ها و پژوهش های مشاوره، 3 (9، 10)، 102 -83.
11.  رنجبر، ف.، اشک تراب، ط.، دادگری، آ. (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان افسردگی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 18(3)، 306-299.
12.  سلیگمن، م. ای. پی. (2011). شکوفایی - روانشناسی مثبت نگر. ترجمه امیرکامکار، سکینه هژبریان (1394). تهران: انتشارات روان.
13.  کار، آ (2004). روانشناسی مثبت -علم شادمانی و نیرومندی های انسان . ترجمه حسن یاشا شریفی ، جعفرنجفی زند (1391). چاپ سوم. تهران: انتشارات سخن.
14.  کریمی، ر . (1389). نظریه درماندگی آموخته شده و روان‌شناسی مثبت نگر .چاپ اول. تهران: نشر دانش.
15.  لورا برک، ا. (2001). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی (1385). جلد دوم. چاپ هفتم. تهران: نشر ارسباران.
16.  محمدی، ک.، نجفی، م.، دهشیری، غ.، نیکبخت، ع. (1391). تأثیر درمان شناختی رفتاری فردی و گروهی بر افسردگی نوجوانان. مجله دست آوردهای روان‌شناختی (علوم تربیتی و روان‌شناختی)، 4(2)، 198-177.
17.  مصطفایی، م.، بشیریان، س. (1391). بررسی مقایسه‌ای میزان افسردگی در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های خاص و نوجوانان سالم شهر همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 20(2)، 71-65.
18.  مگیار موئه . ج. ا. (2009). مداخلات روان‌شناسی مثبت نگر : راهنمای درمانگر. ترجمه علی اکبر فروغی، جلیل اصلانی و سحر رفیعی (1393). چاپ اول. تهران: انتشارات کتاب ارجمند.
19.  نوفرستی، ا.، روشن، ر.، فتی، ل.، حسن آبادی، ح.، پسندیده، ع.، شعیری، م. (۱۳۹۴). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا بر شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی افراد دارای نشانه‌های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه. پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 1(1)، 18-1.
20.  هنرمندزاده، ر.، سجادیان، ا. (1395). اثربخشی مداخله مثبت‌نگر گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی، تاب‌آوری و شادکامی دختران نوجوان بی‌سرپرست. پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، 2(2)، 50 -35.
21.  Asgharipoor, N., Asgharnejad farid, A., Arshadi, H., & sahebi, A. (2012). A comparative study on the Effectiveness of positive psychotherapy and Group cognitive -Behavioral therapy for the patients suffering from Major Depressive Disorder. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences, 6(2), 33-41.
22.  Beck, A. T. (1970). Cognitive therapy: Nature and relation to behavior therapy. Behavior therapy, 1(2), 184-200.‌ [DOI:10.1016/S0005-7894(70)80030-2]
23.  Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC public health, 13(1), 119-138. [DOI:10.1186/1471-2458-13-119]
24.  Chaves, C.,Gomez, I., Hervas, G., & Vazquez, C. (2016). A comparative study on the efficacy of a positive Pschology intervention and a cognitive behavioral therapy for clinical depression. Cognitive therapy and research, 41(3), 1-17. [DOI:10.1007/s10608-016-9778-9]
25.  Chen, T. H., Lu, R. B., Chang, A. J., Chu, D. M., & Chou, K. R. (2006). The evaluation of cognitive-behavioral group therapy on patient depression and self-esteem. Archives of psychiatric Nursing, 20(1), 3-11.‌ [DOI:10.1016/j.apnu.2005.08.005]
26.  Darioni, S. (2016). Positive Psychology as a new movement in identifying of disorder. Journal of Psychiatry, 5, 34-46.
27.  Dickerson, J. F., Lynch, F. L., Leo, M. C., DeBar, L. L., Pearson, J., & Clarke, G. N. (2018). Cost-effectiveness of cognitive behavioral therapy for depressed youth declining antidepressants. Pediatrics, 141(2), 1-11. [DOI:10.1542/peds.2017-1969]
28.  Fahimi, N., Tarkhan, M. (2016).Effectivness of group therapy with a positive -oriented approach on rumination , illness perception and depression in patient with multiple sclerosis (MS). International journal of humanities and cultural studies, special issue, 1510-1524.
29.  Fredrickson, B. L., & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American psychologist, 60(7), 678‌ -686. [DOI:10.1037/0003-066X.60.7.678]
30.  Indrani, M. (2017). Enhancing positive emotions via positive interpersonal communication: An unexplored avenue towards well -being of mankind. Journal of psychology and clinical psychiatry, 7(4), 1-8. [DOI:10.15406/jpcpy.2017.07.00448]
31.  Ivarsson, T., svalander, P., & litler, O. (2006). The children's depression inventory (CDI) as measure of depression in swedish adolescents: A normative study. Nordic journal of psychiatry, 60(3), 220-226. [DOI:10.1080/08039480600636395]
32.  Kamphuis, J., & Jacquin, K. (1995). A treatment group for overcoming depression .University of Texas.
33.  Longo, Y., Coyne, I., & Joseph, S. (2017). The scales of general well-being (SGWB). Personality and Individual Differences, 109, 148-159.‌ [DOI:10.1016/j.paid.2017.01.005]
34.  Malki, N., Madahi, M. E., Mohammadkhani, SH., & Khalatbari, J. (2017). The effectiveness of cognitive behavioral couple therapy on pschological well-being, marital intimacy ,and life quality of chaotic couples. Iranian journal of educational sociology,1(4), 23-33. [DOI:10.21859/ieepj-01015]
35.  Marrero, R. J., Carballeira, M., Martín, S., Mejías, M., & Hernández, J. A. (2016). Effectiveness of a positive psychology intervention combined with cognitive behavioral therapy in university students. Annals of Psychology, 32(3), 728-740. [DOI:10.6018/analesps.32.3.261661]
36.  Parks-Sheiner, A. C. (2009). Positive psychotherapy: Bulding a model of expirically supported self -help. Dissertation in Psychology, University of Pennsylvania. [DOI:10.1037/e606232010-001]
37.  Parks-Sheiner, A. C. (2015). Comparing Effectiveness of Positive Psychotherapy (PPT) with Dialectical Behavior Therapy (DBT): Results of a Randomized Clinical Trial. In Poster presented at the Third International Positive Psychology Congress, Los Angeles, CA.‌
38.  Rashid, T., & Seligman, M. E. (2013). Positive psychotherapy: A treatment manual for normal people. American Psychology, 3, 34-45.‌
39.  Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six -factor model of well-being. Social science research, 35(4), 1103 -1119. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2006.01.002]
40.  Seligman, M.E.P. (2005). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
41.  Seligman, M. E., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American psychologist, 61(8), 774-788.‌ [DOI:10.1037/0003-066X.61.8.774]
42.  Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice -friendly meta-analysis. Journal of clinical psychology, 65(5), 467-487. [DOI:10.1002/jclp.20593]
43.  Snyder, C. R. Y., & Lopez, S. J. (2002). Handbook of Positive Psychology. US: Oxford University Press.
44.  Wood, A. M., & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as a risk factor for depression: A ten year cohort study. Journal of affective disorders, 122(3), 213-217.‌ [DOI:10.1016/j.jad.2009.06.032]
45.  Zhang, G. P,. Guo,Y. F., Zhang, X,. Li, H,. & Yin, Y. Z. (2015). Effects of positive psychotherapy on depression and self -efficacy in undergraduate nursing students positive psychotherapy. Research & Reviews: Journal of Nursing & Health Sciences, 1(3), 12-18.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research